Vaak trekken planners en ontwerpers zich nog terug voor het maken van deze beslissingen, nadat ze vanuit veel invalshoeken ideeën en input verzameld hebben. Vanuit onze visie, is het wenselijk om stedelijke burgers, dus ook kinderen en tieners, explicieter te betrekken in de deze beslissingsmomenten. Om hier meer aandacht voor te geven, benoemden we drie tussenstappen in het plannings- en ontwerpproces.
De analysefase noemen we nu 'Kijken en Onderzoeken'. Om naar een volgende fase te gaan moet men de verzamelde informatie eerst 'Uitwisselen en Ordenen' en een samenvatting maken die kan meegenomen worden naar de volgende fase. De visievorming noemen we nu 'Verbeelden en Experimenteren'. De verschillende toekomst-scenarios die uit deze fase voort komen, moeten we vervolgens 'Toetsen en Selecteren'. Uiteindelijk komen we in de uitvoeringsfase tot een plan of ontwerp van waaruit we gaan 'Tussenkomen en presenteren'. Die tussenkomst hoeft overigens niet altijd een strikt ruimtelijke ingreep te zijn. Soms kunnen nieuwe noden gedetecteerd worden en wordt er vaak weer richting gegeven aan nieuwe vragen die men wil bekijken en onderzoeken. Op die manier maken we de spiraal rond.
Pagina 3 van 3
RAAD JE PLAATSJE
Op een speelse manier leren deelnemers uiteenlopende betekenissen over (plaatsen in) de buurt kennen, waardoor ze bij het begin van ...
WAAR BEN IK ?
Op een speelse manier leren deelnemers nieuwe plaatsen in de wijk kennen of nieuwe betekenissen van gekende plaatsen, waardoor ze ...
WAAR IS HET?
Op een speelse manier verkennen kinderen en tieners prioritaire thema’s en plekken in hun buurt, en wisselen ze hierover hun ...
VAN BELEVING NAAR PRIORITAIRE THEMA’S EN PLEKKEN
Kinderen en tieners bekijken en onderzoeken zelf belevingsmateriaal van de wijk, formuleren voor hen logische verbindingen van uitspraken en ervaringen, ...
EEN SOCIAAL RUIMTELIJKE DATABANK MAKEN
De sociaal-ruimtelijke databank is een digitaal instrument waarmee planners, beleidsmakers en sociaal werkers belevingsmateriaal ruimtelijk kunnen ordenen. De tool geeft ...
DE STAD LAAT IN Z’N KAARTEN LEZEN
Aan de hand van bestaande thematische kaarten van planners en ontwerpers, worden kinderen en tieners geïnformeerd over bestaande analyses van ...
LEG DE WEG
Uitwisselen over hoe (plekken in) een buurt beleefd wordt door op een kaart plekken te verbinden met steekwoorden die beleving ...