Dit geeft een overzicht hoe je zelf van start kan gaan om een 3D-C.A.V.E. op te zetten en toont ook hoe je een 3D-model verwerkt om het dynamisch in een 3D-C.A.V.E. te kunnen verkennen.




- een 3D-model voorbereiden voor gebruik in 3D-game software
- inzicht in benodigde hardware


stadsontwikkeling


toetsen en selecteren, tussenkomen en presenteren


casus Gentbrugge

inschatting voorbereidingstijd

veel

vanaf deze leeftijd

18 j.

gemiddelde duur

lang (>60minuten)

bruikbaar op volgende locatie(s)

klas, lokaal

benodigde materialen

  • krachtige computer met performante grafische kaart met min. drie schermaansluitingen (vb. NVIDIA Surround technologie)
  • drie grote projectieschermen (vb. 2,25m x 3m) zelf samen te stellen:
    • 12 x kunststof 2 weg hoekverbinder 20 X 20 X 1,5mm (vb. hier)
    • aluminium vierkant profiel buismaat 25 x 25 mm
    • 12 x kunststof 2 weg hoekverbinder 20 X 20 X 1,5mm (vb. hier)
    • stevige dubbelzijdige klitband
    • projectiedoek voorzien van klitband
  • drie projectoren (met korte projectieafstand)
  • drie lange HDMI / DVI-D / VGA kabels
  • draadloze controller (vb. Logitech wireless controller f710)
  • 3D-modeleer software (vb. Trimble SketchUp)
  • voldoende grootte ruimte die verduisterbaar is

werkwijze

Een 3D-C.A.V.E. is een Computer Aided Virtual Environment. Dit is een doorgaans kubusvormige ruimte waarin een virtuele wereld kan worden ingeladen. Wanneer je zo’n 3D-C.A.V.E. instapt voelt het dan ook bijna aan alsof je werkelijk ondergedompeld wordt in de virtuele wereld. Dergelijke 3D-C.A.V.E. maakt gebruikt van dezelfde software die gebruikt wordt om virtuele brillen (genre Oculus Rift of HTC Vive) aan te sturen.

Een nadeel van virtuele brillen is dat ze een zeer individuele beleving vormen, terwijl een 3D-C.A.V.E. ruimte biedt voor meerdere gebruikers en het hierdoor ook tot een gedeelde ervaring maakt waarbij groepsdialoog heel makkelijker is. Dit hebben we concreet toegepast binnen de ‘3D ONTWERPWORKSHOP MET TIENERS’.

  • STAP 1 – hardware:
    De stad Gent heeft reeds meer dan tien jaar ervaring met het gebruik van dergelijke 3D-C.A.V.E. en heeft hier ook uitgebreid over gerapporteerd via een publicatie. Het toont een hele reeks aan mogelijke opstelling en praktische tips. We verwijzen dan ook naar hun publicatie ‘Mijn gemeente in meerdere dimensies’.Door de projectoren achter de schermen te plaatsen kan je tot tegen het scherm staan (of er op tekenen) zonder in de projectielijn te staan. Dit heeft anderzijds wel als nadeel dat je vaak een redelijk grote ruimte ter beschikking moet hebben om deze opstelling te kunnen realiseren.
  • STAP 2 – 3D-model opbouwen:
    Het is belangrijk om je 3D-model op een goeie manier op de bouwen. Wij gingen met Trimble SketchUp aan de slag en volgenden deze tips en aandachtspunten om modellen die we in SketchUp maakten vervolgens vlot te kunnen importeren in CryEngine
  • STAP 3 – 3D-model converteren:
    Gebruik makend van de SketchUp-plugin ‘PlayUp Tools’ kan het model geconverteerd worden naar diverse game engines, zoals:

Bij ‘beeld- en werkmateriaal’ vind je een precies stappenplan om een SketchUp-model te importeren in CryEngine.

tips voor de begeleider(s)

  • Het werken met Game Engines is eigenlijk specialistenwerk en vergt als leek veel inspanning en uitzoeken, laat je best bijstaan door een expert.
  • Geen 3D-C.A.V.E. ter beschikking? Misschien kan één scherm volstaan, je kan immers ook op die manier door het ontwerp navigeren maar je hebt uiteraard minder het gevoel echt ‘ondergedompeld’ te zijn in de virtuele omgeving.
  • Het werken met Game Engines is eigenlijk specialistenwerk en vergt als leek veel inspanning en uitzoeken, laat je best bijstaan door een expert.
  • Vraag na bij je stad of er 3D-data beschikbaar is, een stad als Gent stelt deze bijvoorbeeld geheel gratis ter beschikking als ‘open data’

beeld- en werkmateriaal