inschatting voorbereidingstijd
weinig
vanaf deze leeftijd
8 j.
gemiddelde duur
lang (>60minuten)
bruikbaar op volgende locatie(s)
klas, lokaal, op een pleintje, in de buurt
benodigde materialen
- Een beschutte plek om te brainstormen en knutselen
- een Belevingskaart (zie tool Belevingskaart in gids) of een andere eenvoudige grote plattegrond van de buurt
- Rolletje dun touw
- Algemeen knutselmateriaal: lijm, scharen, tandenstokers, …
- 10 ‘markers’ die over het touw kunnen schuiven (kan gemaakt worden uit stevig papier, met twee kleine gleufjes waar touw door glijdt)
- Eventueel een fototoestel om het resultaat vast te leggen
werkwijze
- STAP 1:
Verdeel een grote groep eventueel in kleinere groepen en geef hen hulpmiddelen (kaart, touwtje, markers) om een citytrip te ontwerpen. - STAP 2:
Geef hen volgende opdracht:
Stel: er komen 10 kinderen uit een ver land op bezoek. Jullie moeten een rondleiding van een uurtje met maximum 10 stopplaatsen organiseren, waardoor ze de wijk beter leren kennen.- Leg het touwtje op de kaart hoe jullie de rondleiding zouden doen. Je kan tandenstokers, lijm, enz. gebruiken om dit te bevestigen.
- Verschuif de ‘stopplaatsen’ naar de juiste locatie.
- Neem een foto van jullie route
- Wat zouden jullie op welke stopplaats doen of vertellen?
- STAP 3:
Je kan in deze activiteit ook variëren door de deelnemers op voorhand thema’s te laten benoemen die zij belangrijk vinden voor (de toekomst van) hun buurt en/of zelf thema’s aan te reiken vanuit een bestaand transitienetwerk. Deelnemers ontwikkelen dan een thematische citytrip, maar nog steeds met voor hen betekenisvolle plaatsen in de buurt.
tips voor de begeleider(s)
- Je kan de rondleiding ook eens in het echt doen. Voor een ander deel vd groep, een andere klas, voor ouders, stadsactoren, planners, … ?
beeld- en werkmateriaal
bronnen en inspiratie
- bron 1
- bron 2
- …