inschatting voorbereidingstijd
weinig
vanaf deze leeftijd
7 j.
gemiddelde duur
lang (>60minuten)
bruikbaar op volgende locatie(s)
klas, lokaal, op straat, in de buurt
benodigde materialen
- plattegrond van de buurt of straat
- zwarte stiften
- blauwe potloden
- klembord en A4 papier
- kalkpapier
werkwijze
Iedere deelnemer krijgt bij de aanvang een klembord, een plattegrond van de straat, een vel kalkpapier, een zwarte stift en een blauw potlood..
1.Iedere deelnemer krijgt een pakket om te gebruiken tijdens deze activiteit. We starten deze activiteit buiten en verzamelen om (zelf te bepalen) uur om de resultaten te bespreken.
2. Klem je plattegrond op je klembord en plaats daarboven je kalkpapier.
3. Ga op stap door de straat of buurt en stop op 5 plaatsen waar je vaak iets doet of die je goed kent. Teken op deze plaats op je kaart een blauwe bol. Teken of schrijf de activiteiten die je op deze plaatsen doet ,of wat je weet over deze plaatsen op de het kalkpapier.
4. (Als alle deelnemers terug samen zijn.)
We gaan nu samen de kaarten en kalkpapieren bespreken:
– Welke plaatsen in de straat of buurt tekenden jullie?
– Waarom tekenden jullie deze? Wat schreven jullie erbij?
– Zien jullie gelijkenissen of verschillen in jullie aantekeningen?
– Zijn er verder nog zaken opgevallen over de straat of buurt?
Richtvragen nagesprek:
1. Wat vonden jullie van deze activiteit? Vonden jullie het moeilijk om de plaatsen op je plattegrond te tekenen?
2. Wie heeft er door de andere tekeningen en verhalen nieuwe plaatsen in de straat of buurt leren kennen?
3. Wie heeft er plaatsen in de straat of buurt op een andere manier leren kennen?
tips voor de begeleider(s)
Als begeleider start je met een basisvraag en laat je de deelnemers zelf op pad gaan om deze te beantwoorden. Je spreekt een tijdstip af waarop iedereen terug komt om in een groepsdialoog de resultaten te bespreken.
Loop gedurende de activiteit rond in de straat of buurt. Neem zelf ook notities.