inschatting voorbereidingstijd
geen
vanaf deze leeftijd
6 j.
gemiddelde duur
kort (<30 minuten)
bruikbaar op volgende locatie(s)
klas, lokaal
benodigde materialen
- Digitale versie van een Belevingskaart (zie tool Belevingskaart in gids) of een andere digitale eenvoudige plattegrond van de buurt
- PC
- Projector
- Groot papier ((bijvoorbeeld witte papieren tafelrol)
- Stiften in verschillende kleuren
- (half)verduisterde ruimte
werkwijze
- STAP 1:
Stel op regelmatige momenten doorheen het schooljaar of werkingsjaar van je vereniging de vraag “waar ben je individueel of met je klas / groep in de wijk geweest?” - STAP 2:
Teken de contouren van de wijk waar jullie als groep al geweest zijn over op het groot papier met behulp van een projectie van de belevingskaart. - STAP 3:
Gebruik op ieder moment een andere kleur, zodat je nadien nog kan zien hoe de kaart “gegroeid” is. In de loop van het werkjaar / schooljaar wordt de kaart op de muur steeds groter en gedetailleerder. - STAP 4:
Bespreek ook de ‘blinde vlekken’: die plaatsen waar jullie niet komen. Waarom zijn jullie daar nog niet geweest? Op welke manier zouden jullie die plek/omgeving kunnen verkennen?
tips voor de begeleider(s)
- Je kan de belevingskaart of plattegrond laten overtekenen, maar je kan de deelnemers ook dingen laten tekenen en aanvullen die niet op de belevingskaart of plattegrond staan. Gebieden die buiten de belevingskaart vallen bijvoorbeeld, of elementen die ze gezien hebben en die er niet op staan
- Geef ruimte aan de eigen beleving van de deelnemers: laat ze tekenen of schrijven hoe die plek voor hen is.
- Wat er op de tekening terecht komt hoeft geen consensus te zijn, maar mag de rijkdom van de verschillen in beleving weergeven.
beeld- en werkmateriaal
bronnen en inspiratie
- bron 1
- bron 2
- …