
De verwevenheid van de sociale, culturele en ruimtelijke contexten van de stad impliceert dat elke ruimtelijke interventie ook de sociale en culturele krijtlijnen van de stedelijke samenleving hertekent. Stedelijke planning denkt na over de ingrepen die nodig zijn in de stedelijke ruimte om een bepaald toekomstbeeld te realiseren en heeft verschillende strategieën ter beschikking om die interventies vorm te geven en te stroomlijnen. Interventiestrategieën in stedelijke planning zijn er in alle vormen en op alle schaalniveaus zoals onder andere (Europese) stadsprogramma’s, straat- en buurtprojecten, stadsuitbreiding, stadsinbreiding, buurtwerk, tijdelijke (artistieke) invullingen, citymarketing en complementaire (wijk)economie. Deze KIDS-GIDS zal focussen op vier interventiestrategieën van stedelijke planning, waarin we sociale, ruimtelijke en culturele dimensies zien verknopen, namelijk ‘stadsvernieuwing’, ‘stadsontwikkeling’, ‘stadseducatie’ en ‘stedelijke transitietrajecten’. Deze vier interventiestrategieën vormen ook de insteek voor de cases en de tools die we verderop in deze publicatie uitwerken.
STADSVERNIEUWING (vb Casus Dampoort)
STADSONTWIKKELING (vb Casus Gentbrugge)
STADSEDUCATIE (vb Casus Lokeren)
STEDELIJKE TRANSITIETRAJECTEN (vb Casus Leefstraten Gent)
Pagina 2 van 2
RAAD JE PLAATSJE

Op een speelse manier leren deelnemers uiteenlopende betekenissen over (plaatsen in) de buurt kennen, waardoor ze bij het begin van ...
WAAR BEN IK ?

Op een speelse manier leren deelnemers nieuwe plaatsen in de wijk kennen of nieuwe betekenissen van gekende plaatsen, waardoor ze ...
WAAR IS HET?

Op een speelse manier verkennen kinderen en tieners prioritaire thema’s en plekken in hun buurt, en wisselen ze hierover hun ...
VAN BELEVING NAAR PRIORITAIRE THEMA’S EN PLEKKEN

Kinderen en tieners bekijken en onderzoeken zelf belevingsmateriaal van de wijk, formuleren voor hen logische verbindingen van uitspraken en ervaringen, ...
EEN SOCIAAL RUIMTELIJKE DATABANK MAKEN

De sociaal-ruimtelijke databank is een digitaal instrument waarmee planners, beleidsmakers en sociaal werkers belevingsmateriaal ruimtelijk kunnen ordenen. De tool geeft ...
DE STAD LAAT IN Z’N KAARTEN LEZEN

Aan de hand van bestaande thematische kaarten van planners en ontwerpers, worden kinderen en tieners geïnformeerd over bestaande analyses van ...
LEG DE WEG

Uitwisselen over hoe (plekken in) een buurt beleefd wordt door op een kaart plekken te verbinden met steekwoorden die beleving ...