Vaak trekken planners en ontwerpers zich nog terug voor het maken van deze beslissingen, nadat ze vanuit veel invalshoeken ideeën en input verzameld hebben. Vanuit onze visie, is het wenselijk om stedelijke burgers, dus ook kinderen en tieners, explicieter te betrekken in de deze beslissingsmomenten. Om hier meer aandacht voor te geven, benoemden we drie tussenstappen in het plannings- en ontwerpproces.
De analysefase noemen we nu 'Kijken en Onderzoeken'. Om naar een volgende fase te gaan moet men de verzamelde informatie eerst 'Uitwisselen en Ordenen' en een samenvatting maken die kan meegenomen worden naar de volgende fase. De visievorming noemen we nu 'Verbeelden en Experimenteren'. De verschillende toekomst-scenarios die uit deze fase voort komen, moeten we vervolgens 'Toetsen en Selecteren'. Uiteindelijk komen we in de uitvoeringsfase tot een plan of ontwerp van waaruit we gaan 'Tussenkomen en presenteren'. Die tussenkomst hoeft overigens niet altijd een strikt ruimtelijke ingreep te zijn. Soms kunnen nieuwe noden gedetecteerd worden en wordt er vaak weer richting gegeven aan nieuwe vragen die men wil bekijken en onderzoeken. Op die manier maken we de spiraal rond.
Pagina 1 van 3
KALKTEKENINGEN
Door kalkpapier te bevestigen over een foto van een voor kinderen belangrijke plek in de buurt, kunnen ze hierop hun ...
HOE WORDT DE BUURT GEBRUIKT?
Deelnemers duiden aan de hand van stickers en/of tekenen met potlood hun woonplaats, bekende plaatsen, (on)aantrekkelijke plaatsen, alledaagse routes enzovoort ...
MENTAL MAPS
In deze workshop tekent de deelnemer de buurt zoals hij/zij die kent, gebruikt en beleeft.
DE BUURTKRANT
In deze workshop worden verhalen en ervaringen over (een plek in) de buurt opgetekend.
DE STAD GEZICHTEN GEVEN
In deze workshop kan je de buurt op een speelse manier bekijken en onderzoeken, nl. met 2 pingpong balletjes. De ...
BUURT IN BEELD
In deze workshop worden aangename en minder aangename plaatsen in de buurt gefotografeerd.
MIJN BUURT IS EEN SCHILDERIJ
In deze workshop gaan we aan de hand van schilderijen op zoek naar verschillende sferen die in de buurt voorkomen.
CAMERA OBSCURA
Door zelf een camera obscura te maken, leren deelnemers wat langer stilstaan bij de stad. Het fotopapier in de camera ...
STENCIL GRAFFITI
Samen met kinderen en tieners analyses, voorstellen en ervaringen verbeelden in mobiele graffiti om publiek en beleidsdebat te beïnvloeden